Nauczyciel ma prawo wybrać, z jakich podręczników będzie korzystał, prowadząc zajęcia. Wybór ten nie zawsze jest w pełni dobrowolny, gdyż musi zostać zatwierdzony przez innych pedagogów, ale warto zaproponować wysokiej klasy materiały. Czym się kierować, aby zachęcić uczniów do nauki?
Podręcznik dla ucznia i dla nauczyciela
Z podręcznika na co dzień korzysta zarówno uczeń, jak i nauczyciel. Trzeba więc wybrać pozycję, która będzie przystępna zarówno dla jednej, jak i dla drugiej strony. Trudno bowiem pracować efektywnie, jeśli schemat prowadzenia lekcji nie do końca nam odpowiada. Jednocześnie musimy ocenić, jakie dokładnie elementy są w stanie zainteresować ucznia i zachęcić go do pracy własnej. Materiał powinien być tłumaczony w przejrzysty sposób – w przeciwnym razie nauczyciel będzie miał znacznie więcej pracy. Oznacza to, że sam język, którym pisany jest podręcznik, musi być przystępny dla danej grupy wiekowej.
Innowacyjne podejście do nauki, czyli nie tylko sztywne regułki
Już od wielu lat mówi się o tym, że polska szkoła potrzebuje transformacji. Prowadzenie lekcji w tradycyjnym modelu nie sprawdza się, gdyż nie zachęca uczniów do jakiejkolwiek interakcji. Dlatego warto wybrać podręcznik, który podsunie wiele ciekawych pomysłów na zajęcia. Z jednej strony dobrze, aby można było je realizować w grupie, z drugiej strony niektóre powinny być przeznaczone do pracy własnej. Nie chodzi bowiem o to, aby nauczyciel samodzielnie szukał inspiracji i pomocy naukowych – dostarczy mu ich dobre wydawnictwo. Bogata oferta podręczników WSiP to propozycja dla nauczycieli różnych przedmiotów na każdym poziomie. Warto się z nią zapoznać, chcąc prowadzić ciekawe, innowacyjne lekcje, które pozwolą zainteresować uczniów tematem.
Minimalizm w nauczaniu
Podręcznik, ćwiczenia, zbiór zadań, karty pracy – tyle, a nawet więcej pomocy naukowych do jednego przedmiotu do zdecydowanie za dużo. Współczesna szkoła stawia na minimalizm, dzięki któremu uczeń nie poczuje się przytłoczony. Bardzo istotny jest więc dobór podręczników, które są w stanie zastąpić wszelkiego rodzaju inne materiały. Oczywiście, warto zadbać o różnorodność, ale pamiętajmy, że nadmiar wcale nie jest tutaj dobry. Ponadto zniechęca uczniów do zgłębiania tematu, gdyż wszystko dostają gotowe. Innowacyjność nauczania skupia się na szukaniu rozwiązań z pomocą nauczyciela, ale uczeń musi tutaj wykazać sporo inicjatywy własnej. Warto więc dać mu nieco więcej pola manewru, nie zasypując kilkoma książkami jednocześnie.